Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
19.9.2007, Radek Jahoda, Aktualita
Odvolací soud potvrdil správnost udělení pokuty 497 miliónů Euro za nekalou hospodářskou soutěž, když dával k systému Windows zdarma multimediální přehrávač Windows Media Player, čímž téměř znemožnil konkurenci v oblasti přehrávačů. Přehrávač...
JiHik | 4.11.200719:47
Já si myslím, že Internetový prohlížeč a Mediální player má se systémem společné hodně. Rozhodně se to nedá přirovnat k vozíku. Zatím co pevný vozík za autem využije 1% lidí, tak Internetový prohlížeč a Media player využije 99.9% lidí. Vždyť kvůli tomu si PC zpravidla kupují. A pokud tam IE nebude, kdo laikovi i­-prohlížeč nainstaluje? Kdo mu řekne, že vůbec existuje nějaká nabídka a co obsahuje? Bude muset LAIK každou věc, která je dnes prakticky NUTNOSTÍ a základním účelem­/nástrojem konzultovat a nechat si radit od SW firmy za peníze? Jaký prohlížeč­/player budou tyto firmy protěžovat? Za úplatek­(?­)? Prostě IE a MP je v systému zdarma, základ, od výrobce. Komu se základní nelíbí, ať si stáhne jiný, nebo si nechá poradit. Je to jako by se zakázalo Škodě prodávat auta s jakoukoliv výbavou a byla nutnost si tam doplňky vybrat samostatně od různých výrobců ­(včetně Škody­). Jsem zvědav, jak by toto fungovalo a jak by si laik vybiral z nepřeberného množství autodoplňků. Jako by se zakázalo výrobcům základních desek integrovat grafické, zvukové a další periferie s tím, že zákazník si musí koupit sám do slotu jakou chce. Atd.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 5.11.200714:57
Problem ani tak neni v tom, ze tam tyto produkty davaji, jako v tom, ze se jich clovek nemuze zbavit. Kdyz budu chtit do auta jine autoradio, tak stare vyndam a nainstaluji jine. Kdyz se clovek chce zbavit IE nebo WMP, tak ma smulu.

Jeste k k laikum ­- kdyz chce nekdo ridit auto, tak se to musi naucit. Kdyz chce nekdo pracovat na pocitaci, tak se to take musi naucit. Zadny uceny z nebe nespadl a totalni laik, ktery nikdy na PC nepracoval, nebude vedet, co je to internetovy prohlizec a pokud si koupi pocitac s predinstalovanym IE, tak u nej na dlouhou dobu zustane. Proc nedat prodejcum pocitacu moznost IE vyndat a prodavat to PC treba s Firefoxem? Takto tam mohou mit pouze oba, protoze IE tam musi vzdy byt.

NEdavno jsem delal pocitac znamemu, ktery na PC nikdy nepracoval. Dal jsem mu tam Linux a je spokojen. Nevadi mu, ze ma misto IE Firefox, misto MS Office ma Open Office atd. Je spokojen. Nejhorsi bylo presvedcovani, ze zadny antivirovy program nepotrebuje, protoze mu kazdy rika, ze tam nutne musi byt.
Odpovědět0  0
JiHik | 5.11.200716:15
Samozřejme umění používání prohlížeče ­(pár tlačítek + intuice­) je na uživateli, ale by někdo ­(kdo? podle čeho?­) musel za laika rozhodnout, že do Windows, které vyrábí Microsoft nainstaluje Firefox. MS pak musí řešit na Hotline problémy uživatelů s FF, protože uživatel nepochopí, že mu ho tam plácl ­"chytrý­" prodejce, protěžující FF a nejedná se o problém s Windows. Auto je přeci jen jednodušší vybrat a opět vybíráme celek. Také kupujeme Škodu s volantem Škoda a nemusíme si volant dokupovat samostatně, nebo si nechat poradit prodejcem, že volant od Volanty s.r.o bude lepší. Nikdo Škodě nezakáže montovat volanty Škoda a Škodě nikdo kdo si sám nenamontoval Volant s.r.o. nebude telefonovat s problémem, že se mu uvolňilo tlačítko klaksonu na ­"volantu­". Přičemž se domnívám a nerozpakuji použít toto přirovnání, protože s nadsázkou nutnost volantu v autě je v dnešní době stejně důležitá, jako I­-prohlížeč v OS. Navíc MS nenabízí IE pro Linux, takže tam FF neohrožuje.

Nemám v principu nic proti Linuxu, ale Linux není placený SW a také na něj nikdo neposkytuje záruku jako MS na Windows ­(pokud se ohledne Linuxu budeme pohybovat na domácí úrovni a ne firemních mutacích­). Linux si pořizuje člověk už s tím, že si ho ­"vytuní­" a tudíž tomu rozumí ­- pokud mu ho ­"nevytuní­" někdo jiný. Ale takový zákazník taky nebude volat na podporu Linuxu s tím, že si zaplatil a cokoliv mu nefunguje, protože taková obecná podpora neexistuje.

Zůstává fakt, že IE, MP zůstane nainstalovaný. Ale ­- opravdu je těch pár ­"mrtvých­" MB v dnešní době problém?
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 5.11.200720:40
Srovnavate nesrovnatelne. Internetovy prohlizec prece neni nutnosti. Pocitac bude dobre fungovat i bez nej ­- lze na nem delat spoustu jinych veci, ne jen serfovat. Ale volant nutnosti pro auto je, protoze auto bez volantu je nepouzitelne, protoze nejde ridit. Ten prohlizec lze v aute prirovnat treba ke klimatizaci, ktera je dnes take bezna, ale neni nutnosti. Nebo k autoradiu, ktere je dnes take bezne ­(skoro bych rekl nezbytne­), ale treba od Skodovky bych si ho nevzal, protoze to co tam davaji neni autoradio, ale spatny vtip.

Co se tyce problemu s Firefoxem ­- tak samozrejme, kdyz nejde Firefox, tak to budu resit tam a ne u Microsoftu, stejne jako kdyz nebude fugnovat autoradio, tak to budu resit u toho, kdo to autoradio vyrabi­/prodava a ne u SKodovky, to je logicke.

Co se tyce zaruky, tak nejak nevim, jakou Microsoft poskytuje. Da mi Microsoft nahradu za poskozena data, kdyz se mi tam ­"vinou­" Microsoftu nekdo naboura a prijdu o ne? V tomto pripade to am fungovat jako banka ­- kdyz prijdu o penize v bance, tak mi je banka nahradi. Ano, je to zjednodusene, ale v tomto duchu nedava MS zaruku zadnou, nedava ji v podstate ani tehdy, kdyz neco nefunguje jak ma, maximalne to nahlasim a tim to skonci. Naopak v pripade Linuxu sice zadna oficialni podpora neni, ale reseni problemu lze temer vzdy na internetu najit a vysledek je nakonec lepsi nez u oficialni podpory MS. Tim nechci Microsoft hanit, ale proste dava prilis mnoho usili na to, aby ukousnul dalsi procenta trhu, nez na to, aby vse fungovalo jak ma. Jak rad bych si treba koupil jen hole Visty bez jakychkoliv nadstaveb jako Aero, IE, WMP a dalsi blbustky, ktere mi nic neprinesou a mit svizny a rychly system. Misto toho mam nekolik GB ­(ne MB, jak pisete­) nesmyslu, o ktere nestojim. To same plati pro celou statni spravu ­- kvuli napsani par radek ve wordu a par jednoduchych tabulek v excellu se musi kupovat pocitac s DirectX9, 1GB RAM atd., p­[ritom by jim na to skoro stacila stara T602 v DOSu. Navic i to jadro, ktere bych byl ochoten si koupit, funguje spatne. Nechapu treba, ze kdyz potreba spustenych programu vcetne systemu je cca GB pameti, mam celkem 2GB a tedy 1GB volnych, procmia Windows hlasi, ze maji nedostatek pameti a zvetsuji swap a porad neco zapisuji na disk. Proc, kdyz Windows nic nedelaji, porad probiha nejaka cinnost pres sit a pres disk? Co kam posilaji? Proc se porad v systemu neco deje, kdyz vlastne nema co delat? Spustte si XP na Pentiu 90MHz a zatez procesoru bude 100%. Linux oproti tomu opravdu stoji a nedela nic a na stejnem systemu bude mit zatez v necinnosti 0%. Proc musi byt v systemu same antiviry, firewally a security centra, misto aby radsi odstranili chyby v systemu, ktere ke zhorseni bezpecnosti vedou?Takovych lidi, co toto stve, bude cim dal vice, pak to mozna MS dojde, ze slapl vedle. Jasne, ze laik, ktery sedne k pocitaci prvne, nechape, ze pocitac tyto veci delat nema. Jenze pocitac se stava stale vice soucasti spolecnosti a tech laiku ubyva. Podivame­-li se na dnesni lidi od 15 do 20ti let, tak s tim pocitacem umi temer kazdy. A pocet tech, kteri to vidi stejne pribyva. A je to jen dobre.
Odpovědět0  0
JiHik | 5.11.200721:47
Jen bych rád řekl, že jsem na DOSu začínal, jako nadšenec a programátor. Programoval jsem i ve strojovém kódu, v assembleru a odžil jsem si krůček po krůčku. Takže mi samozřejmě občas taky chybí ta ­"rychlost­" a jednoduchost. Vzpomínám na to rád, ale to už nikdy nebude a v tom jsem taky rád. Teď máme zase komfort, který nám dříve chyběl ­(v době DOSu UNIX taky nebyl pro lidi­).

Mimochodem například Visty mají vyšší výkon s Aerem ­(podle všeobecně dostupných testů­) než bez. Já osobně jsem spokojené roky používal ­(u mne­) stabilní XP. Před 3 měsíci jsem přešel na Vista64 ­(Aero­) a už bych nechtěl zpět. Právě kvůli Aeru a plynulosti ­(XP se přeci jen trošku škubaly­) ­(mám stejný stroj na Vista na kterém jsem měl XP­). Mám IE i FF, ale prostě na IE nedám dopustit, FF mi zase vyhovuje množstvím pluginů, které někdy příležitostně využiji. Ale jinak mě při běžné práci ­"ubíjí­" ­(a zvykem to není­).

Ale je vidět, že moc zkušeností s uživateli nemáte ;­-­) To není útok, ale 13 let s tisícemi uživatelů pracuji :­-­) Drtivá většina uživatelů jsou stále laikové a dělají přesně to, co píšete, že nedělají. Volají výrobci auta, že jim nefunguje rádio jiné firmy. Volají Microsoftu, že jim nefunguje Nero, FFox, a ostatní věci, které dostali předinstalované s Windows. Volají do banky, že jim nefunguje internet ­(a proto nemůžou na i­-banking­) atd. Byl bych velmi rád, kdyby to fungovalo LOGICKY jak píšete, ale s nakupováním PC jako rohlíků v hypermarketech to tak bohužel není, ba naopak, těch laiků přibývá, ne ubývá. Protože dříve si koupil PC ten, kdo trochu rozuměl a dnes si ho koupí ­"každý­" .. aby mohl na internet.

Jinak můj názor a zkušenosti na otázky: * Windows nezvětšují swap, je stále stejně velký ­(velikost paměti­), ani nedostatek paměti mi nehlásí a nevzpomínám si, že by to dělaly a to jsem běžně otevíral 70 oken IE. * obsazená paměť je úmyslně, aby byla využita inteligentním předcachováním filesystému, atd. Je nesmysl mít volnou paměť, nevyužitou. To dělaly XP. * činnost probíhá proto, aby se optimalizovalo. Jestliže se v linuxu nic neděje, nic neukládá, nesahá na síť, asi je něco špatně. Protože kde nic neni, ani čert nebere, není to inteligentní chovámí a musí se vše vykonat až v okamžiku kdy sysém ví co bude ­(nepředvídá­).

No, diskuse se nám malinko zvrhla, každopádně jak píšu, nemám nic proti Linuxu, ale není jeho čas pro lidi. Taky si myslím, že zbytečně dramatizujete nároky Windows. Na dnešním běžném, spíše podprůměrném stroji běhají Vista jako víno. To samozřejmě neznamená, že Linux nemůže běhat svižněji, ale osobně se domnívám, že objektivně tyto dva systémy a důvody jejich nároků nesrovnáme.

Linux je opravdu skládačka, do které si každý může dát co chce, pokud tomu rozumí. Problém je, že pouze Linuxem by se moc výrobců SW třetích stran neprosadilo. Tito výrobci prostě parazitují ­(míním tím soudy, zákazy a podobně­) na Misrosoftu a rozšířenosti Windows. Windows by podle mne měl být ­(a myslím, že je tak koncipovaný­) v základu ucelený systém který by měl poskytnout všechny běžné nástroje. Pokud je uživatel více než laik, tak si sám jiné alternativy vyzkouší a použije, pokud mu budou vyhovovat. Spíše souhlasím, aby MS dal k dispozici maximum možných informací výrobcům SW jako podporu k vývoji alternativních aplikací a na toto tlačit.

Apropo, už roky nepoužívám na Windows antivirus ;­-­) Security centrum ­(službu­) vypínám hned po instalaci, to je jen upozorňovátko. Firewall ­- o jeho důvodech nemusíme diskutovat a nemyslím, že něco takového nepoužívají Linuxáci, buďme fér :­-)
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 6.11.200716:35
Tim, ze nekdo vola na servis, kam nema, je spis smutne a stejne ho tam ale presmeruji tam, kam to patri, takze ve vysledku zase skonci tam, kde ma. To s tim nema v podstate co delat.

Co jsem videl testy, tak sice Aero je rychlejsi nez neAero ve Vistach, ale porad je pomalejsi, nez XP, tech testu bylo uverejneno dost. Toto je ale to posledni, co mne na Vistach trapi. Sam jsem take jako nadsenec zacinal, ale jeste na 8mibitech programovanim v assembleru a dokonce i primo ve strojovem kodu, kdy jsem z tabulky zapisoval primo hexa cisla do pameti, no ale to byla zcela jina doba.

Ve Windows neni problem otevrit 80 oken, ale je problem, kdyz aplikace potrebuje hodne pameti ­- strihove systemy, navrhove systemy el. obvodu atd. Zrejme takove programy moc nepouzivate, protoze jinak byste to vedel. Velikost swap souboru se menit samozrejme muze, Ja jen narazim na to, ze Linux pouzije swap at tehdy, kdyz mu pamet dojde, pokud ma navic volnou pamet, tak ji pouzije treba celou pro cache. Ve vysledku to pak znamena mensi nutnost prstupu na disk. Kdyz delam na notebooku, tak prave diky tomu treba pracuju a disk je pul hodiny vypnuty a nic nezere, protoze veskery pristup na disk je vlastne jen do pameti. O tom si mohou nechat Win jen zdat. Linux ma take sve mouchy, ale co se tyce jadra a systemu, je asi tak o 10 generaci pred Win. A pokud samna systemu nic nedelam, nevznikaji zadne podnety, tak system take nema nic delat, nemate pravdu v tom, ze je to spatne, naopak je to dobre a to, ze Windows porad neco delat musi, je ... ­(radsi to nebudu rozebirat­)

Hlavni polemika, co se tu vede, je v tom, ze Linux dnes neni slozitejsi nez Win, dokonce bych rekl jednodussi ­- instalace je v podstate stejna, instalace programu je jednodussi v tom, ze je staci vybrat v balickovacim systemu a nainstaluji se automaticky. Jedine, v cem jsou pozadu, jsou ovladace, protoze je vyrobci nepisou ­(i to se ale zacina menit­), na druhou stranu, kdyz uz jsou, tak vetsinou funguji, narozdil od Win ­(tim myslim treba TV karty­).

Take nemam nic proti Win, neni to spatny system, vadi mi na nem ale ta ­"vnucovacka­". V posledni dobe i uzavrenost systemu, protoze clovek prestava dovnitr videt a to se tyka treba i kodeku a formatu dokumentu. Naopak v Linuxu otevrenost vede k tomu, ze ma clovek jistotu, ze si sve soubory za par let zase muze precist­/prehrat­/otevrit.

Take na Win hned vypinam vsechny ­"security­" a antivirus nepouzivam. Jenze prave ten laik je potrebuje ­- prijde mu neco mailem a hned to pusti a nepomuze mu tisic antiviraku.

Presel jsem na Linux pred rokem a jen si to pochvaluju a muzu Vam rict, ze ma manzelka taky, prestoze je prave ten laik, ktery pocitacum moc nerozumi, ale to co potrebuje, ji funguje skvele a lepe nez na Win ­(mail, psani, kresleni, uprava fotek­).
Odpovědět0  0
Dave S. | 25.2.200820:56
Také nesouhlasím s rozsudkem! Nejsem sice žádným Microsoft nadšencem ale kdyby Microsoft vůbec neexistoval, nevim jaké by to tu teď bylo. Mě nevadí, že tam je WMP, nebo IE ­- je tolik lidí, kteří nemají ani ponětí o nějakém FF nebo Opeře, jsou rádi, že vůbec můžou vlézt na net a nemusí do compu nic tahat... A jestliže tímto Microsoft ničí konkurenci, pak by se konkurence měla hodně snažit aby měla lepší programy, nebo to může vzdát a vykašlat se na to. Toť můj názor ...
Odpovědět0  0
Neregistrovaný | 21.9.20078:03
Mike: Správně, zakázat všem linuxovým distribucím dodávat s operačním systémem jakékoli programy. A začít a Applem a vyhodit z něj všechny ty i­-něco aplikace, protože to už je vážně drzost! ;­-­)­))
Odpovědět0  0
artam (54) | 20.9.200712:22
Prosim, Mike, odstrante ten clanok, zbytocne davate ludom mylne informacie, ktore ich len zavadzaju. Tato pokuta je dosledkom nedodania prislusnej dokumentacie k API pre serverove produkty Microsoftu, pozrite si historiu vyvoja sporu u EK ­(Europska komisia­). V tomto pripade s tym player skutocne nema nic spolocneho.

Spor s integraciou playera do OS bol uz davno vyrieseny a to vydanim ­"okliestenej­" verzie Windows pre europsky tr, ktora neobsahovala WMP. A je to uz hodne davno. Ej, Mike, Mike...
Odpovědět0  0
artam (54) | 21.9.200715:15
Mike, opravujem sa a zaroven ospravedlnujem, skutocne sa jedna o tu ­"staru­" pokutu za player, len mi to bolo divne, pretoze MS to uz davno zaplatil. Zrejme to bol odvolaci sud odvolacieho sudu :­-­), podla mna zbytocneho, predsa sa nedalo cakat, ze to dopadne inak, totiz bola by sranda, keby EK musela tu zaplatenu pokutu vratit.

Takze vlastne za to nedodanie dokumentacie tu je v hre dalsia pokuta! Tak to bude este zabava...
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 21.9.200715:40
Bozi mlýny i soudy melou pomalu :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.